لطفا منتظر بمانید ...

  • تهران، خیابان انقلاب ، پل چوبی ، خیابان گرامی (اسکویی) نبش کوچه خلیلی پلاک 6

  • تلفن :77636364-021

  • support@ghabiran.com

چگونه یک قاب مناسب برای آثار هنری خود انتخاب کنیم؟ (قسمت دوم)

مقدمه

 

هدف اصلی قاب روی یک نقاشی روغنی یا هر اثر هنری دیگری این است که توجه شما را به کار هنری معطوف کند. برای ایجاد یک مجموعه یکپارچه که منحصر به فرد و متمایز کننده باشد و به اندیشیدن به معنای نهفته در اثر هنری دعوت کند، قاب نقش موثری دارد. از طرف دیگر هدف اصلی یک قاب برای اثری که روی کاغذ به تصویر کشیده شده است، علاوه بر اینکه ساختار لازم را برای محافظت کردن از آن فراهم می کند، به افزایش جلوه نمایشی و تقویت ظاهر آن منجر می شود.

امروز می خواهیم درباره قابسازی و تاثیر عوامل محیطی بر انتخاب قاب بگوییم. علاوه بر آن به چند نکته دیگر نیز اشاره کنیم. این محتوا ها حتماً در مسیر انتخاب درست قاب به شما کمک خواهد کرد. پس در ادامه با نوآوران قابیران همراه باشید.

 

 

هنر زیبای قابسازی

 

قاب کردن آخرین مرحله از خلق یک اثر هنری جذاب است که بدون آن احساس می شود چیزی کم است و کار به نظر کار ناقص می رسد. قاب به دور یک اثر هنری، مانند عنصری است که آن را تکمیل و ارزشمند می کند و آن را در بهترین حالت نوری ممکن به بیننده نمایش می دهد. همچنین قابسازی، به خودی خود یک هنر است و تنها با انتخاب یک قاب مناسب می توان به زیبایی یک اثر افزود، و صد البته انتخاب یک قاب نامناسب می تواند به شدت یک اثر هنری را ضعیف جلوه دهد.

 

 

قاب کردن یا نکردن!

 

اجازه دهید رازی را به شما بگویم: همه آثار هنری لازم نیست قاب شوند!! شاید تصور کنید این حرف نباید از طرف ما بعنوان یک فعال قابسازی گفته شود اما عملکرد حرفه ای ایجاب می کند تا صادقانه نکات مفید را با شما در میان بگذاریم. برای نقاشی های معاصرکه gallery-wrapped هستند، قابسازی کاملاً اختیاری است. اصطلاح gallery wrap به بوم پیچیده شده به کلاف چوبی گفته می شود که چارچوب آن به خوبی کشیده شده و دو ضلع آن بوسیله قطعه چوبی که در پشت آن قرارگرفته شده محکم شده است. این نوع نصب، دو طرف بوم را پیوسته، تمیز نشان داده و به نظر از منگنه یا میخ استفاده نشده است. هنرمندانی که از این نوع بوم استفاده می کنند ، اغلب نقاشی را در دو طرف ادامه می دهند یا نواحی کناری را به صورت تکمیل کننده ی همدیگر رنگ می کنند.

هنگامی که یک نقاشی روی بوم به سبک  gallery-wrappedنیست، چارچوب کلاف چوبی نازک تر است و منگنه ها در دو طرف دیده می شوند. هدف بارز این هنرمند این است که این اثر را قاب کند، و به قابی نیاز دارد که از عمق کافی برای پوشش ضخامت بوم برخوردار باشد. اما در مجموع مثل بیشتر نقاشی ها روی کاغذ، نقاشی روی تخته یا تابلو معمولاً برای نمایش به قاب نیاز دارند.

 

 

کدام قاب؟

 

دیدگاه های متنوعی در مورد انتخاب قاب هست اما هیچ چارچوب سخت و دقیقی برای این کار وجود ندارد. باید دقت کرد که تنها اثر هنری و نه هیچ چیز دیگری، بر انتخاب قاب اثر گذار باشد. در ادامه به چند راهنمایی اشاره می کنیم:

 

  • رابطه بین طرح قاب و سبک اثر هنری

در نظر داشته باشید که سبک نقاشی باید در انتخاب طرح قاب موثر باشد. به عنوان مثال ، یک دوره ای از تاریخ نقاشی یا یکی از موضوعات کلاسیک ، به خوبی با یک قاب که به زمان وابسته نیست و از مد نمی افتد یا یک مدل سنتی با طرح ظریف به رنگ طلایی یا یک قاب گردویی یا ماهگونی رنگ مناسب است. نقاشی هایی که حاوی مفاهیم روحانی و مقدس هستند مثل نقاشی های مسیح، مریم مقدس یا تمثالی از پیامبران که معمولا روشن تر، معنوی یا انتزاعی ترند ممکن است در قاب های براق و ساده بدون طرح های برجسته، بهتر به نظر برسند. و برای نقاشی هایی که بین هم قرار دارند، یعنی تصویر بزرگی که به چند قسمت تقسیم شده اما همه اجزای آن به هم مرتبط هستند و به اصطلاح با چیدمان گالری-وال روی دیوار نصب می شوند، آن قاب هایی مناسب اند که عناصر سنتی و معاصر را با هم مخلوط می کنند. توجه داشته باشید که هر قاب مشخصات خاص خود را دارد و هنگامی که به قاب نگاه می کنیم برش مورب کنج قاب، به وضوح دیده می شود و از این نظر هیچ تفاوتی میان مدل های مختلف قاب نیست.

 

  • رابطه بین اثر قاب شده و محیط پیرامون

هر اثر هنری معنای خاص خود را دارد. وقتی قابی انتخاب شود که بیشترین تناسب را با اثر هنری داشته باشد، اثر قاب شده را می توان در هر جایی آویزان کرد. یک نقاشی معاصر که در یک اتاق سنتی آویزان شده است، نیازی به داشتن قاب سنتی ندارد. همچنین یک نقاشی سنتی در یک اتاق معاصر نیاز به یک قاب معاصر ندارد. از طرف دیگر هرگز در این دام نیفتید که قابی را انتخاب کنید که با قاب هایی که قبلاً داشتید حتماً مطابقت داشته باشد. برخی از خیره کننده ترین گروه های نقاشی، آثار متنوعی را در طیف گسترده ای از سبک و طرح های قاب، اندازه ها و پرداخت رنگ و روغن ها نشان می دهد.

 

  • رابطه بین اندازه اثر هنری و قاب

آثار هنری یا نقاشی های بزرگ که معمولاً عریض هستند، در قاب های پهن تر بهتر به نظر می رسند. با این حال اگر، قاب بزرگ و پهن برای شما و فضای شما مناسب نبود ، شاید یک قاب تخت کمک کند. قاب های تخت معمولاً بین 10 تا 14 سانت به ارتفاع و عرض یک اثر بزرگ اضافه می کنند، در حالی که یک قاب با پهنای مناسب برای یک اثر بزرگ ممکن است به اندازه ی 14 تا 20 سانتی متر به ابعاد کلی اضافه کند.

 

  • رابطه بین اثر هنری و قاب های چند لایه یا مرکب – به اصطلاح قاب تو قاب

بسته به سبک نقاشی و نوع اثر، ممکن است یک ترکیب قاب چند لایه یا مرکب برای قاب شما مناسب باشد. قاب های مرکب اینگونه است که یک یا چند نوع قاب برای دستیابی به یک ظاهر منحصر به فرد، با استفاده از قاب دیگری که به اصطلاح به آن کارتن می گویند، به علاوه یک لبه باریک طلاییِ رویِ آن، به هم متصل می شوند. معمولاً یک قاب و کارتن آن نباید به عرض یکسان باشد. هیچ قانون دقیقی وجود ندارد که قاب اصلی باید حتماً پهن تر از کارتن باشد اما در اغلب موارد اینگونه است.

قاب را طوری انتخاب کنید که از نظر رنگ، طرح یا بافت با اثر هنری رقابت نکند. به عنوان مثال اگر یک طرح صاف و ساده مناسب اثر هنری تان هست، یک قاب پر نقش و نگار با طرح پتینه انتخاب نکنید تا با یک تصویر شلوغ مواجه شوید.

همیشه به یاد داشته باشید که قابسازی هیچ چارچوب مشخص و دقیقی ندارد. برای تجربه کردن آزادانه تر عمل کنید. یک نقاشی غیر متعارف می تواند در قاب های سنگین و زینتی که بطور سنتی تزئین شده، شبیه به اثری یک میلیون دلاری باشد، و یک نقاشی بسیار کوچک وقتی که در یک قاب با اندازه بزرگ قرار گیرد می تواند اهمیت خاصی به خود بگیرد. در اینجا توصیه های یک قابساز حرفه ای که سال های زیادی را در هنر قابسازی سپری کرده و تجربه های اندوخته ارزشمندی دارد، بسیار مفید است.

 

 

نکاتی درباره ی کار روی کاغذ

 

کار روی کاغذ مثل آبرنگ، پاستل، سیاه قلم و نقاشی های زغالی و موارد دیگر به دلیل جنس کار که به مرور زمان از بین می رود و دچار تغییر می شود، ملاحظات خاصی را در بر می گیرد.

گاهی اوقات اثر هنری باید قبل از قابسازی، در یک مجموعه یکپارچه که از آن محافظت می کند، نصب شود. این مجموعه یکپارچه و محافظ به شدت توصیه می شود. این بدان معنی است که هر زمانی در آینده می توانید بدون ایجاد هیچگونه خسارت ، اثر هنری خود را از قاب جدا کنید. بطوری که هیچ نشانه ای از اینکه این اثر قبلا در قاب بوده وجود نخواهد داشت. نصب محافظ برای کارهای ارزشمند یا کارهایی که ارزششان در آینده پیش بینی می شود، ضروری است.

جیب های پلاستیکی که در گوشه ی نگهدارنده هستند و یا چسب های مناسب، دو روش خوب برای حفظ کردن آثار هنری بمنظور نگهداری از آن ها است. در مورد نگهداری، فوم برد ها و یا تخته های ام دی اف، ساختار محكمی را برای یك اثر کاغذی قاب شده فراهم می كند و از آثار هنری در برابر آلاینده هایی كه ممكن است از پشت یك اثر قاب شده راه خود را پیدا كنند، محافظت می كند.              

علاوه بر این ، بیشتر آثار هنری روی کاغذ برای محافظت به پاسپارتو نیاز دارند. یک مقوای ماکتی، با یک پنجره بریده شده در وسط آن به انداره ابعاد اثر که به آن پاسپارتو می گویند، بر روی نقاشی گذاشته می شود تا از تماس شیشه با سطح اثر هنری جلوگیری کند. بجای پاسپارتو می توان از روش های دیگر برای ایجاد فاصله بین شیشه و اثر استفاده کرد. اما پاسپارتو زیبایی آثار هنری را دو چندان می کند.

 

 

برای گرفتن بهترین نتیجه

 

بسیاری از کلکسیونرها و هنرمندان به انتخاب قاب مناسب چشم دوخته اند و می توانند با کمی کمک گرفتن از یک فرد حرفه ای، تصمیمات صحیحی بگیرند. قابسازی با کیفیت گرچه می تواند تلاشی گران قیمت باشد، اما توصیه های تجربه شده ی یک متخصص مجرب برای اکثر افراد بسیار ارزشمند است. در هر صورت ، تاثیر انتخاب صحیح قاب و کیفیت بالای قابسازی را بمنظور افزایش جذابیت بصری آثار هنری خود، هرگز دست کم نگیرید. برای انتخاب صحیح زمان بگذرانید و مطمئن باشید آثار هنری شما همراه با یک قاب زیبا، تا وقتی در معرض نمایش هستند موجب لذت دیگران خواهند بود.

 

 

کاربردهای شیشه

 

اولین و مهمترین موضوع اینکه شیشه از گرد و غبار و سایر آلاینده ها که روی کاغذ می نشینند محافظت می کند، اما می تواند عملکردهای مهم دیگری نیز داشته باشد:

 

  • شیشه معمولی به ضخامت 2 میلی متر، شیشه ای است که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. مقاوم در برابر خراش است اما به راحتی در حمل و نقل شکسته می شود و فقط نیمی از پرتوهای فرابنفش مخرب (UV) را فیلتر می کند.

 

  • شیشه آنتی رفلکس روی آثاری که مستقیماً جلوی پنجره قرار می گیرند، به خوبی کار می کند. اشکال آن این است که روی جلوه اثر هنری و دید مخاطب تاثیراتی دارد. این شیشه باعث می شود که تصویر کمی نرم تر دیده شود و کمی جلوه تیره به کار می دهد. همچنین از UV کمتر محافظت می کند.

 

  • لعاب محافظ، پوششی است که از شیشه استفاده می کند و 97 درصد اشعه ماوراء بنفش را فیلتر می کند.

 

  • شیشه موزه کاملاً واضح و بدون بازتاب است، طوری که وقتی در مقابل یک نقاشی ایستاده اید به هیچ وجه نمی توانید خود را در آن ببینید. همچنین بهترین محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش است. این شیشه گران است ، اما برای آثار فاخر ارزش آن را دارد.

 

  • شیشه پلکسی یا اکریلیک که با نام تجاری پلکسی گِلَس نیز شناخته می شود بسیار سبکتر از شیشه است، که این امر گزینه ای مناسب برای آثار هنری بزرگ بشمار می آید. پلکسی به شکل های عادی و آنتی رفلکس موجود است، حدود 60 درصد از اشعه ماوراء بنفش را فیلتر می کند. ایرادی که به پلکسی وارد است این است که پاک کننده های معمولی شیشه ممکن است سطح را به نظر مه آلود باقی بگذارد.

 

زیبایی شناسی پاسپارتو

 

  • پاسپارتوهای با رنگ طبیعی خیلی بیشتر و در دسترس تر از پاسپارتوهای با رنگ مصنوعی است

 

  • بهتر است که از پاسپارتو سفید به رنگ سفیدی برف استفاده نشود چون خیره کننده و در نتیجه گیج کننده است.

 

  • اگر می خواهید تمایز رنگ را نشان دهید، به پاسپارتو دوبل فکر کنید. پاسپارتو رنگی باید در زیر پاسپارتو اصلی قرار گیرد، و پنجره های دو پاسپارتو باید طوری برش داده شود تا فقط لبه نازک رنگ آشکار شود.

 

  • لبه ی باریک طلایی یک جایگزین جذاب برای پاسپارتو دوبل است. نوار که در قسمت داخلی فضای خالی پاسپارتو، بین نگهدارنده و اثر هنری قرار دارد ، می تواند با رنگ قاب تطبیق یابد یا آن را تکمیل کند. 

 

پهنای پاسپارتو و قاب نباید با هم مساوی باشند. ترجیحا پاسپارتو باید از قاب پهن تر باشد. اگر قاب و پاسپارتو هم اندازه باشند، چشم به تجسم نوارهای اطراف اثر تمایل دارد. این در مورد قاب های چند لایه و مرکب یعنی قاب تو قاب نیز صدق می کند.

 

انصراف از نظر